
Antioxidánsok a gyümölcsökben és zöldségekben
A zöldség(lé)- és gyümölcs(lé)fogyasztás fordított
összefüggést mutat számos krónikus megbetegedés, többek között a szív- és
érrendszeri betegségek, valamint egyes daganatok kialakulásának kockázatával. Az
Egészségügyi Világszervezet naponta legalább 40-50 dkg, zöldség- és
gyümölcsfogyasztást javasol.
Gyümölcs- és zöldséglé hatása a vérsavó antioxidáns és
folátszintjére, illetve a homocisztein koncentrációra
(1)
Pozitív
élettani hatását a gyümölcs- és zöldségcsoport a benne található számos
antioxidáns hatású tápanyagnak, pl. a karotinoidoknak és egyéb fitonutrienseknek
köszönheti. Egy nemrégiben japán kutatók által végzett kísérlet célja az volt,
hogy az étrend dehidratált gyümölcs- és zöldséglé koncentrátummal történő
kiegészítésének élettani hatását vizsgálja, elsősorban a szervezet védő hatású
folát és antioxidáns, illetve a szívbetegségek kockázatát növelő homocisztein
szintjére. A vizsgálatban 60, középkorú, egészséges testtömegű – egyéb
szempontból (nem, dohányzás) vegyesen összeválogatott önkéntes vett részt. A
résztvevők egyik csoportja a kísérlet során vegyes gyümölcs- illetve
zöldségkivonatot tartalmazó kapszulát, míg a másik placebót kapott 28 napon
keresztül. A szervezetben bekövetkező változásokat vér- és vizeletminták
analízisével követték nyomon, melyeket a vizsgálat kezdetén, a 14. és a 28.
napon vettek a résztvevőktől.
A minták
elemzése során a kutatók a következő megállapításokat tették: A placebót
fogyasztó csoporttal összevetve szignifikáns mértékben megnövekedett a vérsavó
védő hatású antioxidáns koncentrációja a gyümölcskoncentrátumot fogyasztók
körében. A béta karotin-szint közel hatszorosára nőtt, a likopin koncentráció
80, míg az alfa-tokoferol (E-vitamin) szint közel 40%-kal emelkedett meg. A
vérsavó folát koncentrációja több mint 170%-os növekedést mutatott, ami szoros
fordított összefüggésben volt a szívbetegségek kockázatát növelő homocisztein
szinttel, mely közel 20%-kal csökkent. Szintén pozitív változást (10-20%-os
mérséklődést) találtak a szakemberek a krónikus betegségek alapját képező
gyulladás, illetve sejtkárosodás kialakulásáért felelős, ún. oxidatív stresszt
kiváltó tényezők alakulásában. Ez a pozitív hatás a nagyobb egészségi
kockázattal rendelkező dohányosok esetén is megmutatkozott.
Összefoglalásként elmondható, hogy az értékes antioxidánsokban
bővelkedő bőséges zöldség(lé) és gyümölcs(lé) fogyasztása hatékony védelmet
jelenthet számos krónikus betegség kialakulásával szemben.
Az antioxidáns hatású likopinban és C-vitaminban gazdag
paradicsomlé fogyasztásának hatása a krónikus betegségekkel szemben
(2)
A spanyol
Murcia Egyetem Táplálkozástudományi tanszékének munkatársai a természetes
likopin- és C-vitaminforrásként említhető paradicsomlé pozitív (a krónikus
betegségek többségének kialakulásáért felelős ún. oxidatív stresszt és
gyulladást csökkentő) élettani hatását vizsgálták. A két héten át tartó
vizsgálat során a résztvevők C-vitamin kiegészítéssel, illetve anélkül
fogyasztottak paradicsomlevet, ezáltal közel 21 mg likopint, valamint 45,5
illetve 435 mg C-vitamint juttattak szervezetükbe. A kísérlet során a szakértők
a levett vér és vizeletminták karotinoid és C-vitamintartalmát, a vérzsírok
szintjét, antioxidáns kapacitását és számos gyulladási faktor koncentrációját
elemezték.
A kísérlet
során a következő eredményeket tapasztalták: a paradicsomlé fogyasztása
(függetlenül annak C-vitamintartalmától) szignifikáns mértékben csökkentette a
vér koleszterin és gyulladási faktor szintjét. A koleszterinszint mérséklődése
egyértelmű összefüggést mutatott a likopinbevitellel. A C-vitaminnal dúsított
paradicsomital fogyasztása következtében jelentősen növekedett az antioxidáns
kapacitás és megfigyelhető volt egyes gyulladási markerek koncentrációjának
mérséklődése is.
A szakemberek
véleménye szerint a kísérlet eredménye rámutatott arra a tényre, hogy a
paradicsom előnyös biológiai hatása nem tulajdonítható egyes kiragadott
tápanyagok, például a likopin vagy a C-vitamin aktivitásának. Ez a megállapítás
alátámasztja a színes, és ezáltal a különféle antioxidáns hatású növényi
anyagokban is bővelkedő étrend fogyasztásának
fontosságát.
A vérplazma antioxidáns kapacitásának változása étkezés
után (3)
A
fitonutriensekről egyre több szó esik a szervezetre gyakorolt jótékony hatásaik
miatt. A gyümölcsökben levő antioxidáns anyagok a kutatások szerint segítenek
legyőzni az oxidatív stressz káros hatásait. Felmerül a kérdés, hogyan, milyen
mértékben teszik ezt. Ennek objektívvá tételében segíthet a Prior vezette
kutatócsoport publikációja.
A felmérés
keretében a kutatók a különböző gyümölcsök elfogyasztása után a vérösszetételben
bekövetkező változásokat vizsgálták, hogy objektíven megállapítsák, mi, mennyi
és hogyan szívódik fel a fitonutriens antioxidánsokból. A fekete áfonya,
szárított szilva, szárított szilvalé, szőlő, cseresznye, kivi és szamóca
fogytása előtt és után is vizsgálták a résztvevők vérösszetételét 5 különböző
tanulmányban. A gyümölcsök közül a bogyós gyümölcsök, áfonya, szőlő és kivi
mérhetően emelte a vérben az antioxidáns kapacitást, míg az energiabevitel
antioxidáns összetevők nélkül az étkezés után csökkentette ezt. Bár a szerzők
további hosszú távú klinikai kutatást javasolnak annak bizonyítására, hogy
milyen mértékben csökkenti a krónikus, degeneratív megbetegedések kockázatát a
vér nagyobb antioxidáns kapacitása, az egyértelműen kijelenthető, hogy a sok
antioxidánst tartalmazó táplálék fogyasztása ajánlott az étkezés utáni oxidatív
stressz kialakulásának megelőzéséhez.
Többszörös genetikai hatások, gyümölcsléfogyasztás
jótékony hatása az emberi DNS-re4
Az oxidatív
stressz károsíthatja az emberi DNS-t, mivel zavarja az örökítő anyag javítási
mechanizmusait. A DNS védelmében fontos szerepe van az antioxidáns anyagok
fogyasztásában.
Egy tanulmány
168 egészséges résztvevője áfonya/alma dzsúszt fogyasztott, mellyel 97 mg
quercetint (antioxidáns fitonutriens) és 16 mg C-vitamint jutattak
szervezetükben naponta. 4 hét elteltével megmérték ezek vérplazmában levő
mértékét, és szignifikáns növekedést tapasztaltak. Laboratóriumi körülmények
között a résztvevők DNS-ét károsító anyagokkal provokálták, és az 1 hónapos
gyümölcsléfogyasztást követően úgy találták, hogy a DNS 20-28%-kal ellenállóbb
lett e káros hatásokkal szemben. A statisztikai analízis végül a 34 biológiailag
releváns genetikai károsodás közül hat esetében egyértelműen kimutatta a
megelőzhetőség lehetőségét.
A
zöldség(lev)ek és gyümölcsök/gyümölcslevek - a bennük található antioxidánsoknak
és feltételezhető következményes genetikai hatásoknak is köszönhetően -
csökkentik a rákbetegségek kialakulásának és szív-érrendszeri megbetegedéseknek
kockázatát.
Felhasznált források:
1.
Kawashima A. és társai: Four week supplementation with mixed fruit and vegetable
concentrates increased protective serum antioxidants and folate and decreased
plasma homocysteine in Japanese subjects. Asia Pac.J.Clin.Nutr.,
2007;16(3):411-21.
2.
Jacob K. és társai: Influence of lycopene and vitamin C tomato juice on
biomarkers of oxidative stress and inflammation. Br.J.Nutr., 2008
Jan;99(1):137-46.
3.
Prior RL, és mtsai: Plasma antioxidant capacity changes following a meal as a
measure of the ability of a food to alter in vivo antioxidant status. J Am Coll
Nutr. 2007 Apr;26(2):170-81.
4.
Wilms LC, és mtsai: Impact of multiple genetic polymorphisms on effects of a
4-week blueberry juice intervention on ex vivo induced lymphocytic DNA damage in
human volunteers. Carcinogenesis. 2007 Aug;28(8):1800-6.
Forrás: Tudományos életmódtanácsok - hírlevél)
Immunerősítésre van szüksége? Professzionális
immunerősítők a NaturShop-ban †††