Egészségünkre!
Ajánlott, hogy minél nagyobb több zöldséget és gyümölcsöt,
valamint belőlük készült italokat fogyasszunk, hiszen a betegségmegelőzésben
fontos szerepet játszanak. Emellett kevesen tudják, hogy a kávé és a tea
fogyasztása is jótékony hatású lehet, de nem mindegy milyet és mennyit veszünk
magunkhoz belőlük.
Gyümölcs és zöldség minden
mennyiségben!
„Nem lehet
megunni, ez az, amit nem lehet megunni…”-szól a jól ismert régi sláger.
Alkalmazhatjuk a mondást a táplálkozástudomány tekintetében a zöldségekre, a
gyümölcsökre, valamint a belőlük készült levekre is, hiszen rengeteg fajtájuk
van, és számtalan jótékony hatással bírnak. Napról napra újabb és újabb pozitív
szerepet tulajdonítanak nekik.
Vajon befolyásolja-e a
terhesség alatti zöldség- és gyümölcsfogyasztás a születendő gyermek súlyát?
Erre keresték dán kutatók a választ, amikor 43.585 terhes nőt vizsgáltak.
Telefonos interjút készítettek velük, emellett élelmiszerfogyasztási gyakorisági
kérdőívet töltettek ki, és az újszülött jellemzőit is kérdezték. A felmérésben
szerepelt többek között a nyers zöldség és gyümölcs, valamint a belőlük készült
italok fogyasztásának a vizsgálata. A kismama szüléskori, valamint a gyermek
születési testtömegét mérték fel, és rákérdeztek a dohányzási szokásokra is.
Szignifikáns különbséget találtak a zöldség-, valamint a gyümölcsfogyasztás
mértéke és a gyermek születési testtömege között. Minél többet fogyasztott
ezekből a kismama, annál egészségesebb testtömegű gyermeke született.
Ezért
ajánlott, hogy minél nagyobb mennyiségű és változatos fajtájú zöldséget és
gyümölcsöt, valamint belőlük készült italokat fogyasszunk, hiszen mind a
betegségmegelőzésben, mind a komplikációmentes terhesség lefolyásában és a
születendő gyermek egészségében is fontos szerepet játszanak.
A
vesedaganatok kivédésére kávét, illetve teát igyunk?
Számos tévhit
kering a táplálkozással kapcsolatban. Sokan nem tudják, hogy szabad-e kávét,
teát, gyümölcsleveket, vagy akár tejet fogyasztani, és ha igen, akkor mennyit,
akár egészségesek vagyunk, akár valamilyen betegséggel küzdünk.
E tévhit tisztázására készítettek bostoni kutatók egy vizsgálatot, amely az
említett italoknak a veserák kialakulására kifejtett hatását elemezte. 530.469
nőt és 244.483 férfit vontak be a vizsgálatba, akikkel élelmiszerfogyasztási
gyakorisági kérdőívet töltettek ki, valamint 7-20 éven keresztül követték nyomon
az életüket, emellett monitorozták életvitelüket. Az eredmény nagyon érdekes:
mindazoknál, akik rendszeresen és nagyobb mennyiségben fogyasztottak kávét és
teát, kisebb volt a veserák kialakulásának rizikója. Mindemellett azonban nem
szabad megfeledkezni ezen italok túlzott fogyasztásának a szív- és érrendszerre
való negatív hatásáról sem.
Ahogy
mindenben, úgy a kávé és tea fogyasztásában is törekedjünk az arany középút
megtalálására.
Zöld
tea az elhízás és a szív- és érrendszeri betegségek ellen
A nagy
melegben hangsúlyos szerepet kap a megemelt folyadékmennyiség bevitelének
szükségessége, melynek nagy részét elsősorban csapvízből és ásványvízből
ajánlott fedezni. Érdemes azonban változatosan pótolni a folyadékot, így jó
választás lehet a különböző gyümölcslevek és teák fogyasztása is.
Választásunkat befolyásolhatja, hogy egyes italfajták pozitív
hatással vannak szervezetünkre. A zöld tea napjainkban a kutatások
középpontjában áll, számos jótékony szerepe ismert.
Egy legfrissebb, Japánban lezajlott vizsgálatban a zöld tea szív- és
érrendszerre, valamint az elhízásra kifejtett hatását elemezték. 240 személy
testtömegét, testtömeg-indexét, testzsír-százalékát, csípő- és derékméretét
mérték fel. A zöld teát fogyasztó csoport szisztolés vérnyomásának, valamint az
LDL, azaz a „rossz” koleszterin szintjének csökkenését nagyobb mértékben
figyelték meg, mint a kontroll csoport esetében. A zöld teát fogyasztók
testtömege, testtömeg-indexe, testzsír-százaléka, valamint a derék- és csípő
körfogata nagyobb mértékben csökkent, mint a nem fogyasztóké. A kutatásból
megállapítható, hogy a zöld tea fogyasztása jótékony hatással van az elhízás és
a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében.
Igyunk zöld teát a daganatos betegségek ellen!
Korábbi
kutatások igazolták bizonyos csoportok esetében, hogy a zöld tea rákmegelőző
hatással is rendelkezik. Azonban nem minden daganatos betegségben sikerült e
jótékony szerepét igazolni.
Kínai kutatók
69.710, 40 és 70 év között nőt vizsgáltak a zöld tea fogyasztása és a
vastagbélrák kialakulásának összefüggésében. Hat évvel később megállapították,
hogy azon személyeknél, akik rendszeresen, nagyobb mennyiségben ittak zöld teát,
összehasonlítva azokkal, akik ritkán vagy kis mennyiségben fogyasztották, kisebb
százalékban alakult ki vastagbéldaganat.
Ajánlott
tehát folyadékpótlásunkba gyakran beiktatni a különféle zöld teák fogyasztását
is, nemcsak a változatosság, hanem a jótékony hatás miatt.
(Táplálkozás és Tudomány Hírlevél)